Meixner-féle diszlexia-diszgráfia prevenció
Formája:
A 45 perces foglalkozások heti rendszerességgel, egyénileg vagy kislétszámú csoportban zajlanak.
Életkor:
Kizárólag utolsó éves óvodások.
Szakemberünk:
Mohácsi Nelli - szakvizsgázott fejlesztőpedagógus, Meixner-terapeuta
Kiknek ajánljuk:
A módszer különösen ajánlott azon gyerekek számára, akiknél már az óvodában valószínűsíthető az írás-olvasás elsajátításának nehezítettsége (diszlexia-diszgráfia veszélyeztetettség, tanulási nehézség).
beszéd- vagy mozgásfejlődés késve indult;
huzamosabb ideig logopédiai ellátásra szorultak, hangképzésük hibás;
a már kialakított beszédhangok nagyon nehezen automatizálódnak vagy újra elvesznek;
zöngés mássalhangzókat zöngétlennek ejtenek;
általánosan gyenge részképességek mellett az anyanyelvi gyengeség kifejezett;
nehezen fejezik ki magukat, nem találják a megfelelő szavakat;
beszédük során gyakran vétenek nyelvtani hibákat, egyszerű mondatokat alkotnak;
nem szeretnek mesét hallgatni, mondókázni;
gyakran félrehallanak dolgokat;
térben és időben nehezen tájékozódnak;
gondjuk van a sorrendiséggel;
nagy- és finommozgásaik összerendezetlenek;
ritmusérzékük fejletlen;
kezességük nem vagy bizonytalanul alakult ki.
Terápia
célja:
Az anyanyelv és a részképességek fejlettségi szintjében mérhető elmaradás speciális megsegítés nélkül nem javul, sőt, az idő előrehaladtával tovább növekszik. A Meixner-féle diszlexia-diszgráfia prevenciós módszer alkalmazásával megakadályozhatjuk a helytelen olvasási szokások kialakulását, csökkenthetjük a tanulási tevékenységgel kapcsolatos motiváció elvesztését, valamint a szorongás és kudarc okozta önértékelési- és magatartászavarok megjelenésének lehetőségét.
A módszerről:
A diszlexia kezelésében akkor tudunk a leghatékonyabban segíteni, ha a terápiát - az említett veszélyeztetettség megállapítása után - még az óvodában, tehát az iskolai olvasástanulás előtt kezdjük meg. Általánosságban elmondható, hogy a diszlexia-veszélyeztetett gyermekek sokkal hosszabb idő alatt tanulnak meg írni és olvasni, mint kortársaik. A Meixner Ildikó gyógypedagógus, pszichológus által kidolgozott olvasás- és írástanítási módszerrel a tanulási folyamatot meghosszabbítjuk azáltal, hogy már az óvoda utolsó évében - tehát az iskolai tanulást megelőzően - elkezdjük a szükséges részképességek (befogadó és kifejező beszéd, idői és téri tájékozódás, ritmus) megerősítését, a nyelvi készségek fejlesztését, az olvasás-írás előkészítését, az olvasástanítást.
Az egyéni- vagy kiscsoportos formában zajló terápia során
a képességfejlesztés és az olvasástanítás eltérő mértékben ugyan, de végig párhuzamosan folyik,
az olvasás elsajátításának lépcsőfokait kisebb lépésekre bontjuk és csak akkor lépünk tovább, ha a gyermek az előzőeket biztonsággal elsajátította,
az Alapítványunk által biztosított tárgyi eszközöket, a Játékház tankönyvcsalád olvasókönyvét és feladatlapját, valamint kapcsolódó szakirodalmak feladatlapjait használjuk.
Terápiába kerülés módja:
Szakember által végzett diszlexia-diszgráfia szűrést vagy komplex vizsgálatot követően, szakember ajánlására.