Gyógypedagógiai fejlesztés és tanácsadás
A gyógypedagógiai fejlesztés és tanácsadás megkezdéséhez elengedhetetlenül szükséges a gyermek vizsgálata, komplex állapotfelmérése. Gyógypedagógiai fejlesztés megkezdését abban az esetben tartjuk indokoltnak, ha a gyermek elmaradást-, megkésettséget mutat az alább felsoroltak közül egy, vagy több fejlődési területen:
- mozgásfejlődés
- értelmi fejlődés
- hallás-, látásfejlődés
- kommunikáció-, beszédfejlődés
- szociális- érzelmi fejlődés, viselkedésbeli eltérés
- valamint olyan állapotokban, amelyek nagy valószínűséggel fejlődési elmaradást eredményezhetnek.
A gyógypedagógiai fejlesztés során a gyógypedagógus, megismerve a gyermek fejlődési profilját, a kis lépések elvét követve segíti elő a megkésett területek fejlődését.
O-6 éves kor közötti gyermekek legelemibb tevékenységi formája a játék, ezért munkánk a játéktevékenységen keresztül történő fejlesztésre alapoz. A gyógypedagógiai fejlesztés egyik általános célkitűzése az örömteli, közös fejlesztő játék elérése.
A gyógypedagógiai fejlesztés és tanácsadás komplex formája magában foglalja a különböző fejlődési területek: értelmi képességek, finommozgás, nagymozgás, szociális fejlődés, beszéd és kommunikáció, önkiszolgálás fejlesztését. Érzékszervi sérülés esetén a sérült érzékszerv fejlesztését: látás, hallásfejlesztést jelent.
A gyógypedagógiai fejlesztés gyakorisága általában heti 1 alkalom (45 perces foglalkozás), de a találkozások gyakorisága egyéneként változhat.
A fejlesztési feladatkör mellett rendkívül fontos a tanácsadás, a szülőkkel folytatott beszélgetés, a folyamatos konzultáció a gyermek fejlődéséről, állapotáról. A fejlesztés során a szülő a gyermekkel marad, így megismerheti a foglalkozáson alkalmazott fejlesztő módszereket, játékokat, azokat otthonukban alkalmazva Ő maga is segítheti a kisgyermeke fejlődését, valamint kérdéseit azonnal felteheti a gyógypedagógusnak, elősegítve ezzel a közös gondolkodás kialakulását.
A gyógypedagógiai fejlesztő foglalkozások többnyire egyéniek, de lehetnek csoportosak is.